انتفاضه

انتفاضه در لغت یعنی قیام، تکان و جنبش. از سال 1987 م. (پاییز 1366) روند جدیدى از قیام و مبارزه با اسرائیل توسط ساکنین سرزمینهاى اشغالى آغاز شد که «انتفاضه» نام گرفت. این قیام اعتراضى مردمى نسبت به ادامه اشغال سرزمین فلسطین بود. انتفاضه از جهتی شبیه اعتراض مدنی و از جهت دیگر نوعی مبارزه مسلحانه است که در آن سلاح سنگ بکار می رود.
در انتفاضه همه گروه های مردم وارد مبارزه می شوند. حضور همه مردم آن را از مبارزه مسلحانه، که تنهایی عده ای خاص(مبارزان) قادر به شرکت در آن هستند جدا می کند و مبارزه و درگیر شدن با رژیم اشغالگر قدس آن را از رویکردهای معطوف به اعتراض مدنی متمایز می سازد.
این وبلاگ توسط جمعی از علاقه مندان به انقلاب اسلامی برای پیگیری آرمان های اسلامی که در نهضت های اصیل اصلاحی در صد ساله اخیر بویژه انقلاب ایران به رهبری امام خمینی(ره) مطرح شده، در عرصه جهان اسلام راه اندازی شده، امید است بتوانیم در حد وسعمان کمکی هر چند اندک برای رهایی قدس شریف و حل مشکلات مسلمان و موحدان جهان بر داریم.

بایگانی

داعش، مولود افول انقلابی گری

شنبه, ۸ شهریور ۱۳۹۳، ۰۹:۱۷ ب.ظ

جهان اسلام پس از گذشت سه سال از شروع حرکتهای اعتراضی اخیر شاهد بروز دوباره گونه هایی از خشونت بی مهار است. امروز نام گروه داعش برای آنان که با مسائل جهان اسلام سروکار دارند واژه ای آشناست. ما در این مجال اندک قصد داریم به صورت هر چند مختصر نکاتی را راجع به گروه هایی از این دست ذکر کنیم.

1-بدون شک نقش سرویس های اطلاعاتی و امنیتی بیگانه در شکل گیری گروه هایی امثال داعش را نمی توان نادیده گرفت. گروهی که خواسته یا ناخواسته پازل امپریالیسم در منطقه را تکمیل می کند. در مبارزه با گروه هایی از این دست نیز نقش سرویس های اطلاعاتی-امنیتی بیگانه را باید در نظر گرفت و به مقابله با آنها پرداخت اما به هیچ وجه نباید بدان محوریت بخشید زیرا بیگانگان از زمینه مساعد داخلی در جهت اهدافشان استفاده می کنند لذا باید به زمینه های شکل گیری گروه هایی از این دست پرداخت و آنها را چاره کرد.

2-گروه هایی امثال داعش در خلائی ایدئولوژیک شکل می گیرند. پس از جنگ سرد ما شاهد یک موج ایدئولوژی زدایی در سراسر جهان هستیم دامنه های این موج به جهان اسلام و کشور ما نیز می رسد و در زمانی که خلاء ایدئولوژی ناب انقلاب اسلامی شاهد ظهور گروه هایی از این دست هستیم این گروه ها از خلا موجود استفاده کرده و با طرح شعارهای آرمانخواهانه جاذبه لازم برای جذب توده های مسلمان به خود را ایجاد می کنند. لازم است بار دیگر علاقه مندان به انقلاب فارغ از معذوریتهای حکومتی به معرفی و تبلیغ آرمانهای انقلاب بپردازند تا شوق جهاد و مبارزه مسلمانان در بستری درست جریان یابد.

یکی از مصادیق ایدئولوژی زدایی را می توان در تغییر اولویت های مبارزه با امپریالیسم جستجو کرد. در سالهای اخیر مدیریت کشور به جای چالشی اصیل و بنیادی با امپریالیسم و صهیونیسم آن را به سطح دستیابی به فناوری ای خاص محدود کرد. و در مواردی حتی همکاری با قدرت های بزرگ جهانی به جهت برخی منافع کوتاه مدت و زودگذر را شاهدیم. آنگاه که آرمان قدس و نابودی اسرائیل در اولویتی به مراتب پایین تر از آنچه می باید باشد قرار گرفت. فعالان نهضت امام خمینی(ره) باید بار دیگر مساله آزادسازی قدس شریف را محور چالش بنیادی خود با صهیونیسم قرار دهندو مهم تر از آن نابودی امپریالیسم را وجهه نظر خود قرار دهند، و از محوریت بخشیدن به مسائل فرعی جدا بپرهیزند.

مساله تشکیل دولت بزرگ اسلامی زیر پرچم لا اله الا الله که یکی از راهکارهای مطرح شده توسط امام خمینی برای حل مشکلات منطقه ای بود و پس از ایشان به فراموشی سپرده شد اینک شاهد آنیم که گروهی همچون داعش داعیه دار حل مشکلات منطقه و تشکیل چنین دولتی می شود. یا ایده حزب جهانی مستضعفین که به آرمان انقلاب ما در سطح جهانی جامه عمل می پوشاند و به کلی از یادها رفت. وقتی ما راه حلی برای مشکلات جهان اسلام نداشته باشیم و یا راه حلهای پیشین را بکلی از یاد ببریم خواه ناخواه گروه های دیگری با نسخه های قلابی و راهکارنما وارد میدان شده و گوی سبقت را از دیگران می ربایند و با جاذبه این شعارها به جذب نیرو می پردازند. لازم است بار دیگر با رجوعی دوباره به متن چالشهای انقلاب، ایده هایی از این دست فهم شده و پس از بازسازی و تکمیل بار دیگر مطرح شوند.

3-گروه هایی مثل داعش از خشونت به نحو غیر انسانی استفاده می کنند و بر آن نام جهاد و شهادت می گذارند. اندیشمندان انقلاب در سالهای پیش باید از منظر تئوریک جهاد و شهادت را چنان تبیین می کردند که به اعمال ضدانسانی و ضدبشری منجر نشود و خط مرز آن با آنچه اکنون داعش در عراق و سوریه انجام می دهد به طور صریح مشخص می شد و البته نه آنچنان که عده آن را به کلی حذف می کنند و داد از اسلام رحمانی سر می دهند و در نهایت موجبات انفعال در مقابل امپریالیسم و صهیونیسم را فراهم می نمایند.

4-مساله دیگر اختلال و بعضا جلوگیری از جریان مستقل و فعال در عرصه جهان اسلام در داخل ایران است به طور خاص از اوایل دهه هفتاد به بعد به دلیل اختلاف دیدگاه این جریانات مستقل با مدیران وقت جمهوری اسلامی باعث شد جریانات مستقل حذف شوند و مساله جهان اسلام صرفا مساله ای دیپلماتیک و در چارچوب تحرکات دولت محدود شود یا در نهایت تشکلهایی به نیابت از دولت(حکومت) و با هماهنگی آن در عرصه جهان اسلام فعالیت کنند. و این خود در نهایت به وحدت جهان اسلام و گسترش ایدئولوژی انقلاب ضربه زد. لازم است بار دیگر موجبات فعالیت گروه های مستقل و مردمی در عرصه جهان اسلام فراهم گردد. و باورمندان به آرمانهای انقلاب 57 نیز تمامی سعی خود را در جهت معرفی پیگیر و موثر و مدلل آن، به جهان اسلام و توده های مستضعف و تهی دست کشورهای اسلامی کنند.

  • admin

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی